Opstaporkest

Het opstaporkest van de vereniging is de plek waar de  jongste muzikanten samenspelen. Het orkest is bedoeld voor de leerlingen die er aan toe zijn om te oefenen in het samenspelen. Spelenderwijs leren zij hoe leuk het is om samen muziek te maken en maken zij kennis met een dirigent.  Wanneer de muzikanten het HaFaBra diploma A niveau hebben behaald, of op hetzelfde niveau spelen, stromen zij door naar het Mixorkest.

Optredens en repertoire

Ieder jaar staan er verschillende concerten en activiteiten op het programma. Jaarlijks terugkerende optredens zijn onder andere het drieluikconcert (een concert met alle jeugdorkesten van de vereniging speciaal voor alle ouders, opa’s en oma’s) en een Jeugdmuziekfestival. Daarnaast gaat het opstaporkest, samen met het mixorkest, eens in de twee jaar een weekendje weg. Een weekend waarin wordt gereperteerd, maar ook vooral veel plezier aan bod komt.

Het repertoire van het opstaporkest bestaat voornamelijk uit vierstemmige muziek. Met behulp van deze muziek leren de muzikanten om samen te spelen en goed te luisteren naar de andere partijen. Daarnaast speelt het opstaporkest soms ook mee met het Mixorkest. In dit geval wordt er gezorgd voor zogenaamde ‘student parts’. Zo kunnen zij toch de Top 40 muziek meespelen, maar dan met behulp van een makkelijkere partij.

Repetities

Iedere maandagavond wordt er gerepeteerd van 17.30 tot 18.15 uur. De repetities vinden plaats in een bovenzaal van de Utingeradeelhal in Akkrum.